Strategia pracy z „Trudną Klasą”

„NAJGORSZA KLASA” – JAK WYZWOLIĆ UKRYTE DOBRO

W każdej szkole znajdą się tzw. „ Trudne Klasy „ Jak z nimi pracować? co zrobić, by sytuacja się poprawiła?
Spotkanie zespołu uczącego daną klasę.

  1. Określić i nazwać „ trudne zachowania „ uczniów. np.
  • Rozmowy podczas lekcji,
  • Część uczniów nie reaguje na uwagi zwracane przez nauczyciela – lekceważenie ,
  • Koncentracja na rzeczach i przedmiotach nie związanych z tematem lekcji,
  • Duża absencja
  • Zachowanie nieadekwatne do wieku ucznia,
  • Bardzo dużo negatywnych ocen – brak poprawiania ich,
  • Zachowania agresywne w stosunku do rówieśników, jak i nauczycieli,
  • Używają wulgaryzmów.

2 Ustalić dlaczego się tak zachowują. np.

  • Trudności edukacyjne- braki edukacyjne z poprzednich lat szkolnych mogą powodować niską  motywację do dalszego działania, brak aspiracji do zdobywania wiedzy i nowych umiejętności.
  • Obniżone możliwości intelektualne ucznia,
  • Trudności środowiskowe – sytuacja rodzinna, negatywne wzorce zachowań, brak pozytywnych wartości w wychowaniu, niski poziom kultury osobistej,
  • Zaburzenia emocjonalne,
  • Etykietowanie uczniów,
  • W klasie jest kilku uczniów przejawiających specyficzne zaburzenia, które uniemożliwiają pozytywną i efektywną naukę, ( ADHD, ZA, dysleksja,),

3 . Ustalić  „mocne strony klasy”. np.

  • Potrafią się zachować, gdy podaje się im jasne komunikaty,
  • Na porannych lekcjach współpracują,
  • Są uzdolnieni artystycznie,
  • Potrafią przygotować Apel, i inne uroczystości,
  • Są dobrzy z przedmiotów zawodowych,
  1. Czego potrzebuje „Trudna Klasa”
  • Przełamania negatywnego myślenia o sobie,
  • Wspólnych sukcesów,
  • Wspólnych pozytywnych doświadczeń i przeżyć,
  • Sukcesów nauce,
  • Pochwał,
  • Życzliwości,
  • Zrozumienia,
  • Pomocy,
  • Sprawiedliwości,
  • Zmienienia stylu nauczania,
  • Zainteresowania problemami uczniów,
  • Zdecydowania,
  • Jasno wyznaczonych i ustalonych granic ( granice, dają poczucie bezpieczeństwa) .
  1. Co na nich działa? Np.
  • Jasne i proste komunikaty,
  • Przewidywalne sytuacje wychowawcze, konsekwencja działań nauczycieli,
  • Wyjaśnione i sprawiedliwie rozwiązanie problemu,
  • Sprawiedliwe konsekwencje,
  • Reagowanie na niewłaściwe zachowania uczniów bezpośrednio po fakcie,
  • Zwracanie uczniowi uwagi w rozmowie indywidualnej ( np. po lekcji)

Pamiętajmy zachowanie jest  ZŁE, a nie UCZEŃ,

  1. Co nie działa.? np.
  • Zwracanie uwagi przy klasie, chyba że karana jest cała klasa,
  • Groźby,
  • Krzyki,
  • Wpisywanie negatywnych uwag,
  • Zawstydzanie,
  • Informowanie, że są najgorszą klasą
  1. Uczucia, jakie przeżywają uczniowie?
  • Złość, wściekłość.
  • Wstyd, zażenowanie,
  • Niskie poczucie własnej wartości,
  • Poczucie beznadziejności,
  1. Jakie koszty ponoszą  nauczyciele podczas pracy z taką klasą ? np.
  • Stres,
  • Zmęczenie,
  • Zniechęcenie,
  • Złość,
  • Rozżalenie,
  • Czasami również pojawia się wrogość do klasy.

Co można zrobić, aby poprawić sytuację w klasie.  Poprawę sytuacji możemy podzielić na kilka etapów.

 I etap – metoda  eksperyment – 

Cel – przełamanie błędnego koła braku zaufania, negatywnych emocji  i coraz mniejszych starań,
Metoda- każdy nauczyciel, uczący w tej klasie w tajemnicy przed uczniami stara się zmienić styl uczenia się i zbudować współpracę.
Działania Klasy –  uczniowie wspólnie  z wychowawcą oraz pedagogiem omawiają strategie, jak mogą pozytywnie zaskoczyć nauczycieli.
Działania nauczycieli –  ( uczniowie nie wiedzą, że nauczyciele mają wspólną strategie)

  • Zaskoczyć inną formą prowadzenia zajęć,
  • Zaskoczyć życzliwością, zainteresowaniem zrozumieniem,
  • Okazać pomoc,
  • Docenić starania,
  • Bazować na mocnych stronach klasy,
  • Pochwalić przed rodzicami,

Ten Etap jest krótkotrwały –  ponieważ ma za zadanie sprawdzić nowe możliwości  uczniów.

II ETAP

  1. a) Wzmacnianie zmian w zachowaniu klasy :

Nauczyciele starają się, aby jak największa liczba uczniów chciała z nimi współpracować. np.

  • Zachęcają do przyjścia na konsultacje, dodatkowe zajęcia wyrównawcze,
  • Doceniają prace, którą wykona uczeń,
  • Doceniają starania i chęć wykonania zadania , nie tylko efekt końcowy,
  • Pokazanie efektów pracy na forum.
  1. b) Odwoływanie się do efektów eksperymentu w sytuacjach niewłaściwego zachowania.

Największym wyzwaniem dla nauczycieli jest konsekwentne trwanie na drodze zmiany, zwątpienie przychodzi gdy jest kryzys w klasie.  Dzieci obciążone licznymi zaburzeniami, nie wyzbędą się od razu wszystkich złych, niewłaściwych zachowań, w pewnym  momencie może nastąpić zwrot akcji i powrócą do swoich poprzednich zachowań, i sądzą że wszystkie dotychczasowe osiągnięcia tracą na wartości. Ważne jest to, aby cały  czas realizować strategię zmian w klasie. Dać do zrozumienia wszystkim uczniom, że ich wcześniejsze  sukcesy, są wciąż aktualne. Pomocne mogą się okazać takie sformułowania jak

Pamiętam, że potrafiliście to rozwiązać..,,.. . Wiem, że to umiecie.  Wiem, że stać Was na więcej.

Najgorszym co może nauczyciel zrobić jest :

Wy Znowu…., Jak zawsze…. .  Znowu to samo……  Zamiast takiego określenia na niewłaściwe zachowania można użyć: Takie zachowanie nie pasuje mi do Was?  Oczekuję, że ……

III ETAP – podsumowanie.

Spotkanie zespołu uczącego w klasie  i podzielenie się uwagami, sukcesami, opiniami podczas pracy z „ Trudną  klasą”  i ewentualna modyfikacja.

 

            Opracowała Radwańska Anna
Pedagog  i terapeuta

UDOGODNIENIA DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH